در حال بارگذاری فایل ...
اپ پارس کاتالیزوردسترسی آسان‌تر

 

هزینه تعمیر و تعویض کاتالیزور

 

تا چند سال قبل که ضرورت اهمیت محیط زیست و آلودگی هوا تا این حد احساس نمی‌شد، قطعه‌ی کاتالیزور در خودروها استفاده نمی‌شد. با گذشت زمان، وجود این قطعه ضرورت پیدا کرد، امروزه این موضوع تا حدی اهمیت یافته که تردد خودرو بدون کارکرد صحیح کاتالیزور امکان پذیر نمیباشد.

 

کاتالیزور یا کاتالیست خودرو چه کارکردی دارد؟

قطعه ی کاتالیزور یا کاتالیست بر روی سیلندر خودرو نصب می‌شود و خودروی 6 سیلندر، دارای 2عدد کاتالیزور می‌باشد. کارکرد اصلی این قطعه به این صورت است که هنگام احتراق سوخت، آلاینده های پرخطر ناشی از احتراق سوخت همچون کربن مونوکسید، هیدروکربن های سوخت ناقص در دود را به آلاینده های کم خطر  و بی خطری همچون کربن دی اکسید و آب تبدیل می‌کند و به محیط باز میگرداند.

در بسیاری از کشورها استفاده از خودروی بدون کاتالیزور ممنوع می‌باشد. و در ایران استفاده از این قطعه از سال 1382 توسط شرکت‌های خودرو سازی اجباری شد. امروزه اهمیت این قطعه به حدی ست که در صورت رد شدن در تست آلایندگی، امکان دریافت معاینه فنی وجود ندارد.

 

عوامل موثر در خرابی کاتالیزور

عوامل متعددی در خرابی کاتالیزور موثرند، اگر به هر کدام از این موارد توجه نشود می‌تواند به مرور زمان با تعمیر کاتالیزور مشکل آن برطرف نشود و به تعویض قطعه کاتالیزور نیاز باشد. اگر شاهد علائم ذکر شده در خودروی خود بودید حتما به متخصص این حوزه مراجعه نمایید.

  • کاهش دما در موتور خودرو

کاتالیزور قطعه ایست که برای انجام فعالیت‌ خود نیاز به دمای بالا دارد و از طریق دمای موتور خودرو این اتفاق صورت می‌گیرد. دمای کاتالیزور در این مواقع ممکن به 700 الی 900 درجه سانتیگراد هم برسد. بنابراین کاهش دمای موتور خودرو، خطری جدی برای سلامت عملکرد کاتالیزور به حساب می‌آید.

  • استفاده از اکتان بوستر (مکمل انژکتور)

به طور کلی استفاده از مکمل انژکتور یا اکتان بوستر، برای سلامت کاتالیزور مناسب نیست و در صورتی که به طور مداوم مورد استفاده قرار گیرد، میتواند به کاتالیزور آسیب جدی وارد کند. بنابراین بهتر است به جای استفاده از مکمل انژکتور، کاتالیزور را شستشو دهید.

  • استفاده از سوخت بدون کیفیت

در صورتی که از سوخت کم کیفیت برای خودو استفاده شود، مواد موجود در سوخت بدون اینکه کامل بسوزند وارد کاتالیزور می‌شوند و مسیر فیلترها را مسدود میکنند، در چنین حالتی جریان هوا امکان عبور پیدا نمیکند.

  • مشکل در سیستم جرقه زنی و استارت خودرو

اگر در سیستم جرقه زنی خودرو مشکلی وجود دارد باید سریعا برطرف شود. زیرا در چنین حالتی سوخت خودرو به طور ناقص میسوزد و گازهای ناشی از ترکیب اکسیژن و سوخت وارد کاتالیزور می‌شود و به آن آسیب وارد می‌کند.

  • ترکیب آلاینده‌های خروجی

در صورت بروز مشکل در سایر اجزای خودرو نیز، امکان خرابی کاتالیزور یا کاتالیست وجود دارد. اگر واشر سر سیلندر آسیب دیده باشد، ترکیب آب و روغن به داخل محفظه ی کاتالیزور باعث خروج گازهای سمی می‌شود.

  • بسته شدن مسیر کاتالیزور

کاتالیزورها دارای قطعات سرامیکی در درون خود هستند که به کمک آن‌ها آلاینده‌های مضر جایگزین می‌شوند. با گذر زمان مسیر فیلترهای درون آن گرفته می‌شود و نیاز است برای رفع این مشکل، کاتالیزور شسته شود.

  • ضربه خوردن کاتالیزور

در صورتی که آسیب یا ضربه ای به کاتالیزور وارد شود، این قطعه باید حتما مورد بررسی قرار بگیرد. ممکن است در چنین حالتی اجزای درونی کاتالیزور دچار شکستگی شوند و کارکرد صحیح خود را از دست بدهند.

  • مسدود شدن مسیر اگزوز

بدیهی ست در صورت مسدود شدن مسیر اگزوز، امکان خروج گازهای ناشی از احتراق سوخت وجود ندارد. عوامل متعددی در مسدود شدن لوله اگزوز تاثیر گذار است، عبور از جاده‌های پر دست انداز یکی از اصلی دلایل آن است.

 

علائم خرابی کاتالیزور

در صورتی که یک یا چند مورد از علائم زیر را مشاهده نمودید بهتر است برای تعمیر کاتالیزور خودرو اقدام کنید. برخی از علائم خرابی کاتالیزور شامل موارد زیر می‌شود:

  1. روشن شدن چراغ چک موتور
  2. کاهش شتاب ماشین
  3. احساس کردن بوی نامطبوع
  4. شنیده شدن صدای قطعات خرد شده

 

تعمیر کاتالیزور

تعمیر کاتالیزور باید توسط نیروی متخصص انجام شود و انجام این خدمات توسط افراد بی تجربه می‌تواند باعث آسیب جدی به کاتالیزور شود.

در صورتی که به طور مرتب جهت سرویس کاتالیزور اقدام شود، نیاز به تعمیر کاتالیزور کاهش می‌یابد. سرویس کاتالیزور شامل اقداماتی همچون بررسی تخصصی کاتالیزور و در پاره‌ای از مواقع شستشوی کاتالیزور می‌باشد.

تعویض کاتالیزور

معمولا عمر مفید کاتالیزور ها از شروع به کار تا نیاز به تعویض آن، 3 الی 4 سال است. این زمان به طور تقریبی معادل 80 هزار تا 100 هزار کیلومتر رانندگی می‌باشد. در کشورهای اروپایی تا زمانی که خودرو گارانتی دارد، تعمیر کاتالیزور به صورت رایگان صورت می‌پذیرد، همچنین تعویض کاتالیزور به دلیل اهمیت کاهش آلاینده‌های هوا، به طور رایگان انجام می‌شود.

 

هزینه تعمیر و تعویض کاتالیزور

به طور معمول هزینه تعمیر و شستشوی کاتالیزور از هزینه‌ی تعویض آن کمتر است، اما در هر صورت نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد. در کشورهای اروپایی، به دلیل اهمیت کاهش آلاینده‎‌های هوا، تعویض کاتالیزور به صورت رایگان انجام می‌شود.

عوامل متعددی در هزینه تعویض کاتالیزور موثر است، با توجه به تعداد سیلندرهای خودرو تعداد کاتالیزورها متغیر است. به ازای هر سه سیلندر، یک کاتالیزور نصب می‌شود و خودروی شش سیلندر دارای دو کاتالیزور می‌باشد.

از دیگر عوامل موثر در هزینه تعویض کاتالیزور می‌توان به مدل خودرو اشاره نمود، طبیعی‌ست کاتالیزور ماشین‌های BMW و بنز، هزینه‌ی بیشتری نسبت به خودروهای هیوندای دارد. علاوه بر موارد ذکر شده، ارائه خدمات تعویض توسط نیروی متخصص یا مبتدی در هزینه موثر است. بهتر است برای استعلام هزینه تعمیر و تعویض کاتالیزور، با مجموعه تماس بگیرید.

 محتواهای مرتبط:

تعمیر کاتالیزور بنز || تعمیر کاتالیزور هیوندای ||  تعمیر کاتالیزور بی ام و  || تعمیر کاتالیزور سانتافه

تعمیر کاتالیزور پراید || تعمیر کاتالیزور لیفان || تعمیر کاتالیزور کیا || تعمیر کاتالیزور L90 || تعمیر کاتالیزور پژو 405

آدرس: یادگارامام جنوب، بلوار تیموری، بعداز چهارراه تیموری نبش پارک لطف علی خانی پلاک 195تعمیرگاه پارس
شماره تماس:
۰۹۱۲۶۹۸۱۵۱۸
شنبه
۰۸:۳۰ - ۲۰:۰۰
یک‌شنبه
۰۸:۳۰ - ۲۰:۰۰
دوشنبه
۰۸:۳۰ - ۲۰:۰۰
سه‌شنبه
۰۸:۳۰ - ۲۰:۰۰
چهارشنبه
۰۸:۳۰ - ۲۰:۰۰
پنج‌شنبه
۰۸:۳۰ - ۲۰:۰۰
جمعه
۰۹:۳۰ - ۱۴:۳۰
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پارس کاتالیزور می‌باشد.
طراحی شده باسایت‌ساز ویترین
سایت‌ساز ویترین